Audyt SEO – jak wykonać? Poradnik

Jeśli chcesz mieć pewność, że Twoja strona jest zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, musisz przeprowadzić audyt SEO. Audyt SEO sprawdza witrynę pod kątem czynników SEO on-page i off-page, które mogą powstrzymywać witrynę przed uzyskaniem wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania (SERP).

Jak wykonać audyt SEO?

Aby przeprowadzić audyt SEO, możesz użyć różnych narzędzi, w tym Google Analytics i Search Console, aby sprawdzić stan SEO swojej witryny. Po zidentyfikowaniu wszelkich problemów z SEO, możesz podjąć kroki, aby je naprawić.

Przed wami przewodnik krok po kroku, jak przeprowadzić audyt SEO.

Sprawdź znaczniki tytułu i opisy meta witryny

Tagi tytułu i meta opisy Twojej strony są ważnymi czynnikami SEO na stronie. Tagi tytułu to krótkie opisy, które pojawiają się w SERPach, natomiast meta opisy to dłuższe opisy, które dają odwiedzającym więcej informacji o Twojej stronie. Zarówno znaczniki tytułu, jak i meta opisy powinny być unikalne i bogate w słowa kluczowe. Powinny być również na tyle kuszące, aby ludzie chcieli kliknąć na Twoją stronę. Aby sprawdzić tagi tytułowe i meta opisy Twojej strony, możesz skorzystać z narzędzia takiego jak Screaming Frog. Wystarczy wpisać adres URL witryny do narzędzia i będzie indeksować witryny i zwrócić wszystkie swoje znaczniki tytułu i meta opisy.

Sprawdź tagi nagłówkowe swojej strony

Tagi nagłówka służą do strukturyzacji treści Twojej strony. Istnieje sześć znaczników nagłówka (H1-H6), z których H1 jest najważniejszy. Tagi nagłówkowe Twojej strony powinny być odpowiednio sformatowane i używane do strukturyzacji treści w sposób, który ułatwia ich czytanie i przyswajanie. Powinny również zawierać słowa kluczowe, które są istotne dla Twojej treści. Aby sprawdzić tagi nagłówkowe swojej strony, możesz ponownie użyć Screaming Frog. Wystarczy, że wpiszesz adres URL swojej strony do narzędzia, a ono zwróci wszystkie Twoje tagi nagłówkowe.

Sprawdź zawartość swojej strony

Treść Twojej strony internetowej jest kolejnym ważnym czynnikiem on-page SEO. Twoja treść powinna być bogata w słowa kluczowe, dobrze napisana i odpowiednia dla docelowych odbiorców. Powinna być również odpowiednio sformatowana i łatwa do odczytania. Aby sprawdzić zawartość swojej strony, możesz użyć narzędzia takiego jak Copyscape. Wystarczy wpisać adres URL witryny do narzędzia i będzie skanować witrynę dla plagiatów treści.

Sprawdź obrazki na swojej stronie

Obrazki na Twojej stronie powinny być odpowiednio zoptymalizowane dla wyszukiwarek. Oznacza to dodanie słów kluczowych do nazw plików graficznych i znaczników alt. Aby sprawdzić obrazy swojej strony, możesz użyć narzędzia takiego jak Google PageSpeed Insights. Wystarczy wpisać adres URL witryny do narzędzia, a ono przeskanuje witrynę w poszukiwaniu obrazów, które nie są odpowiednio zoptymalizowane.

Sprawdź backlinki swojej strony internetowej

Backlinki Twojej strony są jednym z najważniejszych czynników off-page SEO. Backlinki to linki z innych stron internetowych do Twojej witryny. Działają one jako głosy zaufania i mogą pomóc w poprawieniu rankingu witryny w SERPach. Aby sprawdzić backlinki swojej strony internetowej, można użyć narzędzia takiego jak Ahrefs czy Majestic. Wystarczy wprowadzić adres URL witryny do narzędzia, a ono zwróci listę wszystkich stron, które linkują do witryny.

Po przeprowadzeniu audytu SEO, możesz podjąć kroki w celu naprawienia wszelkich problemów związanych z SEO, które zidentyfikowałeś. Pomoże to poprawić ranking witryny w SERPach i przyniesie więcej ruchu organicznego.